Obiective SMART(ER) si de ce asta NU e de ajuns incat sa le duci la capat

Timp estimat citire: 6 minute

Cum se face ca unele obiective ajung la linia de finish, iar altele nu?

 

De vreo cateva luni am tot intors pe toate partile intrebarea asta. Ce face, de fapt, diferenta?

Poate iti doresti sa inveti ceva nou. Sau sa iti urmezi o pasiune. Sau sa duci o viata mai sanatoasa. Sau sa calatoresti intr-un loc anume. Sau …adauga tu ce vrei aici.

Si stii din experienta ca unele lucruri le-ai dus la capat cu mai mare usurinta decat ai dus altele.

Unele probabil le-ai abandonat pe drum, ca noi toti.

***

Poate ca stii ca sunt niste “reguli” ca obiectivele noastre sa prinda viata, despre care tot citim.

Una dintre ele este sa se incadreze in zona SMART, sau, conform ultimelor informatii, SMARTER.

Obiectivul tau este SMARTER daca e:

S – specific

M – masurabil

A – action – oriented (e ceva de poti tu face, nu astepti de la altcineva)

R – realist (sa poata fi atins)

T – time-bound (sa ai setat un termen pentru el)

E – ecologic (mai exista variante cu “evaluare” la pasul asta – eu am ales ecologic)

R – relevant  (important pentru tine) (mai exista variante cu “readjust” la pasul asta – eu am ales relevant)

***

Cum stii daca obiectivul tau se incadreaza in schema?

S – l-ai definit in mod specific.

Stii ce anume vrei sa atingi.

 Ce anume vreau sa obtin?

Nu “Vreau sa imi imbunatatesc viata.” ci “Vreau sa fac mai mult sport si sa stau mai mult timp cu familia.”

Cu cat intri mai in detaliu, cu atat iti va fi mai usor sa le construiesti si atingi.

Ce pierzi daca nu faci asta? Energia ta va fi dispata si confuza.

Ca in discutia dintre Alice si iepure – “- Unde vrei sa ajungi?  – Nu stiu. – Atunci orice drum te va duce acolo.” 😉

M – te asiguri ca e cuantificabil

 Cum stiu ca am ajuns acolo?

ex: ‘Vreau sa fac sport de 3 ori pe saptamana.”

“Vreau sa iau masa impreuna cu familia de min 3 ori pe saptamana.”

Ce pierzi daca nu faci asta? Nu o sa stii cand ai ajuns acolo, iti vei minimiza realizarile si e posibil sa ai sentimentul vesnic de nemultumire.

A – te asiguri ca actiunile care duc catre el depind in cea mai mare parte de tine

 E ceva ce depinde de mine?

ex. Depinde de tine daca mergi sau nu la sala, dar nu depinde de tine daca vei castiga la loto.

Ce pierzi daca nu faci asta? Cand pui controlul vietii tale si a visurilor tale in mana altcuiva (sau a sortii), acestea nu vor fi prioritare pentru nimeni  – dat fiind ca fiecare avem calea noastra de pavat si urmat.

R – realist (sa poata fi atins)

 E realist ceea ce vreau sa obtin? (provocator e realist, spun eu)

Aici unii autori si traineri vorbesc despre precedent – a mai atins cineva asta?

Din punctul meu de vedere, fiecare dintre noi are alte resurse, si orice trebuie sa aiba un inceput. Asadar, dupa ce cantaresti bine lucrurile, eu zis sa ai curajul sa folosesti tot ce esti si tot ce ai sa iti atingi visul – chiar daca nu stii oameni care au facut-o.

Ex. E realist sa slabesc 10 kg in 3 luni, nu e realist sa slabesc aceleasi 10 kg intr-o saptamana.

Ce pierzi daca nu faci asta? Vei fi dezamagit, avand senzatia ca TU nu poti face ceva anume, ca nu ai reusit, etc. – lucru total fals.

T – time-bound (sa ai setat un termen pentru el)

 Care e termenul pana la care vreau sa imi ating obiectivul?

Cand ai un termen stabilit, iti poti imparti obiectivul pe segmente. Asa poti gestiona lucrurile mai usor si nu mai pare nici la fel de coplesitor.

(La subiectul asta voi reveni.)

Cum zic eu mereu, chiar si elefantul se poate manca – bucatica cu bucatica (elefantul tau e obiectivul tau).

ex. Vreau sa castig suma x pana la finalul anului 2018, vreau sa citesc 30 carti pana la finalul anului 2018.

Ce pierzi daca nu faci asta? Nu ai un reper la care sa te raportezi. Drumul tau va fi oricum cu variabile, ajustari, si daca nu pastrezi un punct fix, va fi greu sa urmaresti traseul. E ca o borna sau un indicator pe sosea, si stii cati km trebuie sa parcurgi si cat mai ai pana la destinatie din momentul asta.

E – ecologic

 Cand obiectivul meu e atins, ce beneficii / impact are pentru mine si cei din jurul meu? Ce pierd daca ating obiectivul?

ex. Daca iti doresti sa iti schimbi jobul, cu un altul in alt oras, dar asta va impacta relatia de familie, care este cea mai importanta pentru tine  – e bine sa cantaresti atent ce iti doresti mai mult.

Daca vrei sa slabesti rapid, si te gandesti sa iei pastile, e bine sa te gandesti cum iti va afecta sanatatea.

Aici intervine scara de valori (despre care o sa iti povestesc intr-un alt material) si convingerile pe care le ai tu.

Ce pierzi daca nu faci asta? E posibil sa iti atingi obiectivele, dar “daunele” pe care le ai de remediat sa fie mai mari decat bucuria de a iti fi atins obiectivele.

R – relevant  (important pentru tine)

 Obiectivul asta e important pentru mine, sau vreau sa ajung acolo pentru ca da bine, pentru ca vrea x sau y, pentru ca cineva din afara imi spune ca e bine?

Pana nu vom fi noi insine convinsi ca ceva ne ajuta, nu vom pune toata energia pentru a atinge acel obiectiv – desi de multe ori, la nivel rational, nici nu vom intelege cum ne sabotam.

ex. Alegi sa studiezi medicina pentru ca vii dintr-o familie de medici care ti-au spus ca trebuie urmata traditia. Asadar, termini facultatea si apoi relaizezi ca nu esti fericit si nu asta iti doresti de la viata ta.

Vrei sa alergi pentru ca stii ca e sanatos, dar nu iti place – asa ca devine o corvoada, si la un moment dat renunti.

Ce pierzi daca nu faci asta? Pierzi timp si energie pretioasa mergand pe drumul altcuiva, nu pe al tau. In loc sa pui toate eforturile in ceva ce te-ar implini pe tine, le pui undeva unde nu te regasesti – si apoi te intrebi de ce nu esti fericit cu viata ta.

***

Ca sa concluzionez dupa aceasta “plimbare” pe cararea SMARTER – ne ajuta asta?

Da, cu siguranta, ne ajuta cu o parte din calatorie, si e o analiza necesara pentru obiectivele noastre.

Necesara, dar nu suficienta.

Obiectivele in sine pareau niste chestii semi-rigide pentru mine. Eu le vedeam ca pe niste omuleti imbracati in uniforma apretata, asezati in ordine, meticulosi si mereu pregatiti.

Pentru ca luam in calcul doar partea asta – latura rationala a lor.

 

***

Dar am insistat sa ma intreb – ce mai e acolo, ca e clar ca nu e doar despre asta.

Si mai ce?

Am pornit de la faptul ca subconstientul nostru ne dicteaza mare parte din actiuni (sau lipsa lor) – fie ca ne dam seama sau nu.

Mi-a reaparut pe tapet faptul ca ne cream propria realitate, in continuu, prin propriile ganduri – motiv pentru care l-am rumegat pe toate partile in ultimele luni.

Punand cap la cap toate astea, am inceput sa lucrez acum, cand teoretic se presupunea ca ar trebui sa fim in vacanta, la un material care sa imbine ambele perspective – cea RATIONALA – PRAGMATICA, si cea EMOTIONALA – SPIRITUALA.

Nu o sa iasa un articol – cel mai probabil va fi o mini-carticica. Una structurata cu bullets, cum imi place mie, clara si cu solutii, si cu alte bonusuri, ca sa iti fac drumul catre obiectiv mai usor. 

Abia astept sa o imparatasesc cu tine, ca o continuare a materialului de mai sus.

Tine-mi pumnii sa o termin repede repede repede, ca-s tare entuziasmata. 

***

Pasi de actiune

Pana atunci, iti recomand:

  •  sa iti alegi maxim 5 obiective importante pentru tine,
  • sa le pui pe hartie (telefon/ laptop)
  • si sa le “cerni” si prelucrezi prin filtrele de mai jos:

S –  Ce anume vreau sa obtin?

M –  Cum stiu ca am ajuns acolo?

A –  E ceva ce depinde de mine?

R –  E realist ceea ce vreau sa obtin?

T –  Care e termenul pana la care vreau sa imi ating obiectivul?

E –  Cand obiectivul meu e atins, ce beneficii / impact are pentru mine si cei din jurul meu? Ce pierd daca ating obiectivul?

R –  Obiectivul asta e important pentru mine, sau vreau sa ajung acolo pentru ca da bine, pentru ca vrea x sau y, pentru ca cineva din afara imi spune ca e bine?

 

***

Ma ajuta daca imi lasi un comentariu, sau imi trimiti un mesaj, sa imi spui in ce masura te ajuta informatii de mai sus.

De asemenea, ma ajuta sa imi povestesti experiente din trecutul tau, in care nu ai reusit sa iti atingi obiectivele, si ce crezi ca te-a impiedicat.

Sa ne auzim cat mai curand!

An cu obiective importante bifate iti doresc, si impliniri pe drumul TAU!

 

PS: daca stii pe cineva caruia i-ar fi de ajutor articolul, nu uita sa ii dai un share

 

Facebook Comments

Written By
More from Cristina.Maria

Autocritica – sinucidere subtila pe care o practicam des

Timp estimat citire: 3 minute#Jurnal_de_recunostinta Zi 4 Draga jurnal, Ma simt provocata...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Timp estimat citire: 6 minuteCum se face ca unele obiective ajung la linia de finish, iar altele nu?   De vreo cateva luni am tot intors pe toate partile intrebarea asta. Ce face, de fapt, diferenta? Poate iti doresti sa inveti ceva nou. Sau sa iti urmezi o pasiune. Sau sa duci o viata mai sanatoasa. Sau sa calatoresti intr-un loc anume. Sau …adauga tu ce vrei aici. Si stii din experienta ca unele lucruri le-ai dus la capat cu mai mare usurinta decat ai dus altele. Unele probabil le-ai abandonat pe drum, ca noi toti. *** Poate ca stii ca sunt niste “reguli” ca..." />