De la emotiile negative la comunicarea eficienta, in doar 5 pasi – Partea 2

Timp estimat citire: 5 minute

Bine te-am regasit,

Stiai ca emotiile negative, folosite corect, ne ajuta sa:

  • ne deschidem catre potentialul nostru
  • ne adaptam la ceea ce e nou
  • acceptam si integram cu succes schimbarile
  • structuram un plan de crestere/dezvoltare
  • gasim perspective noi la framantari vechi

toate prin folosirea zonei de disconfort?

Asa cum am inceput saptamana trecuta sa iti povestesc AICI, am descoperit o modalitate noua ce ne permite sa avem COMUNICARE eficienta, si asta folosind emotiile negative care apar – sa folosim resurse care nu par sa ajute, tocmai pentru a vedea alta perspectiva catre rezolvarea conflictului.

Pe scurt, iti spuneam atunci ca:

  1. Este esential sa construiesti un “balon de siguranta” – acel cadru in care celelalt se poate deschide, pentru ca tu te deschizi
  2. Ascultarea eficienta inseamna minte, inima si intuitie – ca sa poti cuprinde “poza completa”. Doar asa poti comunica eficient, poti sa intelegi corect perspectiva celuilalt, si chiar sa il sustii pe el sa isi gasesca claritate.
  3. Doar in Zona de disconfort cresti si te dezvolti – restul e plafonare.

Azi iti povesteasc despre cei 5 pasi concreti care te ajuta sa practici procesul.

5 Pasi Practici de la Emotie Negativa la Comunicare Eficienta & Rezultat

Cei 5 pasi necesari au fost grupati usor sub acronimul DREAM:

 

Determinati scopul conversatiei

  • claritatea e esentiala – fara un scop clar al discutiei, nu ai cum sa porti o conversatie cu succes si rezultat.
  • scopul trebuie sa fie unul ecologic – nu te gandesti doar la ce obtii tu, ci si la ce obtine cel cu care porti discutia. Win-win sa fie in prim plan.
  • scopul/ nevoia initiala poate sa nu fie nevoia reala – din motivul asta e necesara clarificarea
  • cum capeti claritate? Pui intrebari ca sa intelegi ce anume are nevoie persoana cu care vorbesti, pentru a isi rezolva problema.

“Ce ar fi mai usor pentru tine sa faci, dupa ce am discutat aceasta situatie?”

“Cum ar arata lucrurile pentru o luna, daca problema ar fi deja rezolvata?”

Reflectati asupra tiparelor din trecut

  • ca sa ai o poza de ansamblu, ai nevoie sa intelegi intrega perspectiva asupra trecutului, pe care o are partenerul tau de discutie.

Ai nevoie sa intelegi clar care sunt motivele care l-au impiedicat pana acum sa ajunga din punctul A in punctul B  – din nou, in viziunea lui.

  • tot aici, folosesti o tehnica numita “sumarizare”

Ex. “Inteleg ca motivul pentru care consideri asta este ca…”

“Inteleg, din ce mi-ai spus tu, ca problema nu a fost rezolvata pentru ca…”

Tehnica sumarizarii are 3 avantaje:

– ii arati partenerului de discutie ca asculti activ, si implicit creezi si mai multa incredere

– creezi mai multa claritate – daca ceva nu a ajuns la tine cum ar fi vrut sa o transmita

– cand celalalt aude din afara ceea ce a exprimat mai devreme, va reflecta mai atent la informatia transmisa si procesata

Tehnica sumarizarii poate fi folosita in orice discutie, pe orice tema, ca o completare a ascultarii active si eficiente – la munca, in relatii, in familie, etc.

Explorati impreuna”punctele oarbe” din viziunea partenerului de discutie

  • la fel ca si in oglinda retrovizoare, daca ceva este foarte aproape – “unghiul mort”, e posibil sa nu il vedem, cum se intampla si cu ceva care este foarte departe – raza noastra de vizibilitate are niste limite.

Aici vine plusul valoare din partea ta – il ajuti pe celalalt sa isi depaseasca barierele.

  • acum ca ti-a spus care este perspectiva lui, si stii ce l-a impiedicat sa ajunga la rezultatul dorit – incearca sa intelegi care sunt CONVINGERILE care se gasesc in spate.

Convingerile noastre sunt similare cu software-ul de la computer – functioneaza in permanenta.

Daca intri in task manager – pe prima pagina vezi ca ai 5 procese in lucru, abia pe pagina a doua (unde nu prea te uiti) vezi ca sunt 30.

Esenta este ca ele oricum functioneaza, fie ca le vedem, fie ca nu.

Asa se intampla si la noi cu convingerile – fie ca stim care sunt, fie ca nu, ele oricum sunt in actiune.

Asadar, treaba ta e sa vezi care sunt convingerile care l-au impiedicat pe celalalt sa isi atinga rezultatul dorit pana in momentul prezent.

  • aici poti sa il sustii pe celalalt sa faca diferenta intre fapte si presupuneri
  • intrebarile pe care le pui e preferabil sa nu inceapa cu “De ce…?”  – pentru ca tendinta celuilalt va fi sa intre in defensiva, si nu vrei asta.

Pune intrebari deschise de tipul “Cum..?” ,”In ce fel…?”, “Ce anume…?” – asa pastrati amandoi atitudinea deschisa si constructiva.

Agreati  si sumarizati cele discutate

  • dupa etapele in care partenerul tau de discutie a realizat care e nevoia reala si ce il impiedica sa atinga scopul , de fapt – se ajunge la o sumarizare a celor discutate
  • sumarizarea aici e facuta de partenerul tau de discutie – in nici un caz de tine.

E ca la scoala – cand un elev spune ca a inteles o problema dificila la matematica, cel mai probabil profesorul va vrea sa si vada asta. La fel se intampla si aici.

Poti provoca asta printr-o intrebare de tipul:

“Care crezi ca a fost partea cea mai importanta / utila din discutia noastra?'”

Ofera spatiu  – celalalt trebuie sa ajunga singur la anumite concluzii, si sa integreze ce scoate la suprafata.

Un lucru devine adevarul celuilalt daca el si-l spune, nu daca i-l spui tu. 

Monitorizati drumul catre obiectiv, chiar si dupa finalul discutiei

Ca in orice ne propunem, e important sa:

  • stim clar CE vrem – SCOPUL
  • clarificam CUM ajungem acolo – PLANUL DE ACTIUNE
  • urmarim pe parcurs constant daca planul merge dupa cum a fost gandit,  si cat de aproape de rezultat suntem

Scopul a fost stabilit la inceputul discutiei.

Pentru planul de actiune, dupa sumarizare, puteti stabili impreuna un termen sau o noua intalnire. In intervalul de la discutia actuala pana la noua intalnire, cel care trebuie sa atinga obiectivul – sau ambii, dupa caz, isi stabilesc un plan de actiune,  pe care il discutati in noua intalnire / la data stabilita.

Rezultatul e important sa fie masurabil, sa stii daca ai ajuns unde vrei sa ajungi.

“Cum stii ca ai ajuns unde voiai sa ajungi?'”

***

Pe tot parcursul calatoriei, emotiile tale, judecatile si asteptarile vor avea un impact mai mare asupra rezultatelor decat cuvintele pe care le alegi cu atentie.

Asadar, e extrem de important sa le pastrezi “curate”!

***

Daca ar fi sa adunam impreuna punctele cheie ale caii pe care am parcurs-o, as retine ca:

  • emotiile negative, folosite corect, ne ajuta sa ne deschidem catre potentialul nostru, sa ne adaptam la ceea ce e nou si sa acceptam si integram cu succes schimbarile, sa structuram un plan de crestere/dezvoltare, si mai ales, sa gasim perspective noi la framantari vechi
  • ascultarea e eficienta daca atingem toate 3 planurile – minte, inima si intuitie
  • in orice interactiune e esentiala increderea pe care o cream si prezenta

***

Tie ce idee ti s-a parut cea mai utila in calatoria asta, pe care sa o APLICI in viata ta incepand chiar de AZI?

Te astept sa imi spui parerea ta!

 

 

 

 

PS: Daca ti-a placut articolul si crezi ca i-ar mai fi util cuiva drag, nu ezita sa ii dai like & share

 

Facebook Comments

Written By
More from cristina.maria

Când am ajuns noi oamenii mari, mici?

Timp estimat citire: 2 minute  La masa de alături, e veselie maximă...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Timp estimat citire: 5 minute Bine te-am regasit, Stiai ca emotiile negative, folosite corect, ne ajuta sa: ne deschidem catre potentialul nostru ne adaptam la ceea ce e nou acceptam si integram cu succes schimbarile structuram un plan de crestere/dezvoltare gasim perspective noi la framantari vechi toate prin folosirea zonei de disconfort? Asa cum am inceput saptamana trecuta sa iti povestesc AICI, am descoperit o modalitate noua ce ne permite sa avem COMUNICARE eficienta, si asta folosind emotiile negative care apar – sa folosim resurse care nu par sa ajute, tocmai pentru a vedea alta perspectiva catre rezolvarea conflictului. Pe scurt, iti spuneam atunci ca: Este esential sa..." />